Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Monday, April 13, 2015

Lasamana Sunan The Series (part 1)


Assalamualaikum! Salam sejahtera!

Mase aku saje-saje jenguk blog aku ni... Ye la, nak tau jugak ade orang komen ke, ade yang jengah ke tidak. Aku ade nampak dekat Cbox aku tu, Cik Myrasauruss ade tulis pasal 'Lebih baik tersalah ampun daripada tersilap hukum' yang dipetik dari novel Laksamana Sunan the series yang ditulis oleh Ramlee Awang Murshid.

Oleh itu, terima kasih diucapkan dekat Cik Myrasauruss kerane anda telah memberi idea untuk aku mengarang post aku kali ni!


suke pulok awok gune gambo gerak-gerak ni!! 

Mungkin korang rase dah terlambat untuk review novel-novel ni, tapi pade aku... Aku peduli ape! Hahahahaha~ 

Asalnye aku memang pernah bace buku ni, tapi tak ikut turutan. Dalam erti kate yang lain tak tertib la. Kejap bace no.1, lepas tu selang no. 4, lepas tu no. 2 pulak... Sebabnye mase tu bace ikut ape yang sempat beli and grab je.

Bile dah sempurna koleksi Laksamana Sunan the series, aku pulun satu bulan habiskan ke tujuh-tujuh novel ni. Tak tido malam aku tau. Bile nak tido je tak boleh. Sebab aku teringat-ingat, terpikir-pikir ape jadi lepas tu erk?? 


Ha... Ni semua koleksi novel Ramlee Awang Murshid! Okey, pembetulan! Koleksi KAKAK aku sebenarnye. Aku punye cume Ungu Karmila, Rahsia Perindu (hadiah dekat kakak aku, jd bukan aku punye dah), dengan Aku Bercerita (kongsi duit dengan kakak aku)

Aku sungguh la tak sabar nak tunggu Laksamana Sunan yang ke lapan!!! Rase macam nak kiv bace yang ke tujuh tu dulu je. Bile yang ke lapan keluar baru sambung balik. Sebab aku dah syok bace ni, kalau stop nanti macam tengok movie tak habis pulak.

Tapi, masalahnye... Aku sendiri pon tak tau lagi bile siri yang ke lapan Laksamana Sunan ni nak keluar. Tajuknye pon aku tak tau lagi! Tapi, kalau ade yang dah tau, maklumkan di ruang komen ye!

Uish! Panjangnye mukadimah! Ni boleh buat karangan tidak kurang dari 1000 perkataan ni!


Siri pertame iaitu Bagaikan Puteri mengisahkan tentang Haryani yang terperangkap ke mase lalu. Iaitu pade mase 1511 masihi! Agak-agak logik tak bende ni berlaku? Kalau nak ikut logik akal, memang tak logik. Tapi, Allah kan Maha Berkuasa! Dia cume perlu ucap 'KUN' make terjadilah.

Haryani mengalami kemalangan dan menyebabkan dia koma. Sebab tu la dia oleh tercampak ke dunia lampau! Dan Laksamana Sunan menggelarnye "Bagaikan Puteri" dan merakamkannye dalam mushaf beliau.

Sebenarnye mushaf ni dalam tulisan jawi lame. Tapi tak ade pulak dekat Pak Google!
Mushaf ni biasenye ditulis dalam tulisan Jawi. Ala, macam kaligrafi tu. Atau lebih mudah difahami, macam tulisan khat. Lebih kurang la. Lepas dah tulis tu ade la corak-corak. Ala... Susah sangat pi la tanye Pak Google.


Siri yang kedua, Cinta Sang Ratu. Dalam siri ni Ratna Sang Ratu yang merupakan anak asuhan Maharani, jugak merupakan musuh Laksamana Sunan telah pon jatuh cinta dengan Laksamana Sunan sendiri. Dan mereke pon selamat diijab kabulkan.

Haryani pulak telah selamat dihantar semula ke alaf 21. Kate Sunan "Tidak ada dua nyawa dalam sebuah kehidupan. Satunya harus dikembalikan." Ha... Macam tu la gaye ayatnye. Kalau nak same, pi fotostat! Hehe~ Dan muncul pulak Dani yang dah pun jatuh cinta dengan haryani.

Dalam siri ni pon ade mushaf. Tapi kali ni untuk Sang Ratu. Mushafnye berbunyi begini :

Cinta Sang Ratu
laksana langit mencengkam purnama,
ibarat mutiara di lautan biru,
saujana mata memandang, seluas langit terbentang.

tatkala cinta berbisik, suaranya memuju TUHAN,
pabila rindu terusik, rasulnya jadi pilihan.

sampai masanya cinta jadi taruhan,
Sang Ratu menjadi impian.

Indah sungguh bahase yang digunekan. Sampai aku boleh hafal! Kakak aku siap edit jadikan cover desktop laptop dia.



Hijab Sang Pencinta pulak siri yang ke tiga. Cerite kali ni pasal satu kaum yang bernama Manggala. Manggala berasal dari perkataan Manusia + Serigala = Manggala. Saifudin yang digelar Laksamana Sunan tu rindukan kampung halaman. Jadi, dia buat keputusan untuk balik kampung.

Disebabkan Sultan Melaka tak puas hati dengan Laksaman Sunan ni, sultan perintahkan Panglima Awang Bagan untuk cari dan bunuh beliau! Mase ni la Saifudin lari menyorok dekat sebuah gua. Dan disitu la beliau tercampak ke alaf 21. Jumpe la beliau dengan Haryani dan Dani.

***

Baru siri yang ke tiga, dah panjang cenggini. Nampaknye aku kene buat part 1 and part 2 la ni. Okey la.. Da duluan ya. Ntar disambung lagi.


Good Bye friends!


0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...