Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Tuesday, April 28, 2015

IPT atau Tingkatan 6? Yang mana satu pilihan kalbu?


Assalamualaikum! Salam sejahtera!

Dah beberape hari dah aku tak sentuh blog ni. Tapi, tak ape... Abaikan bab tu.

Oh, ye. Lagi beberape hari je nak masuk bulan lima right?

"Eh, ade ape dengan bulan lima ni ye?"
Ha... Bagi yang dah habis sekolah mungkin tak perasan. Tapi, bagi yang masih nak sambung belajar pon mungkin tak perasan. Yang nak masuk tingkatan 6 mesti la kene perasankan, kan?

Khabarnye semakan telah pon boleh dibuat pada 15 April yang lepas. Adik-adik (eceh, adik-adik konon) boleh la membuat semakan melalui online atau pon sms.

1. Sms


2. Online

Protal MPM
Tapi, semua tu dah pun terlambat! Yang korang boleh buat hanye la rayuan yang akan bermule pade minggu pertame persekolahan. Itu pon kalau korang nak buat rayuan la.

Yang tak nak masuk Tingkatan 6, tapi masih belum dapat mane-mane tawaran lagi ni nak buat macam mane ye?

Ha... Mase time aku dulu, bulan pertame Tingkatan 6 bagi kelas Sains Sosial penuh plus sempit! Sebab ramai sangat. Kenape ramai sangat ye?

Sebabnye diorang ni tetap masuk Tingkatan 6, dalam mase yang same masih membuat beberape permohonan jugak lagi. Masuk je dulu Tingkatan 6, kalau dah dapat mane-mane tawaran korang boleh je keluar dari Tingkatan 6.

Kelas aku dari sepenuh-penuhnye, akhir sekali tinggal 20++ je. Sebab ramai yang keluar. Ade yang dah ambik perikse untuk sem 1 dah. Masuk sem 2 diorang dah keluar. Ade yang masuk KPTM, ade yang pergi UITM. Tak ade masalah. Tapi, sudah semestinye korang kene keluar dari sekolah tu care berhormat.

Serahkan salinan surat tawaran dekat guru kelas atau pon... Sekarang ni aku dengar gune sistem mentor mantee kan? Mane-mane la... Susah sangat serahkan je dekat Penolong Kanan Tingkatan 6. Selesai!

Macam mane dengan name korang yang dah ambil peperiksaan sem 1? Rasenye name korang akan dikeluarkan dari Tingkatan 6. Time aku dulu pon macam tu. Masuk sem 2 punye peperiksaan, name diorang dah tak ade. 

Sebenarnye Tingkatan 6 ni bukan la susah sangat... Cume kene banyak usaha dan jumpe cikgu-cikgu. Ala, same je macam pergi IPTA atau IPTS.

Yang bestnye Tingkatan 6 ni, korang la leader of the school! Jadi pegawai sukan, jadi pengarah, jadi ketua... Semua jawatan tinggi-tinggi kau!

Lagi pon, Tingkatan 6 ni setahun setengah je. Pejam celik, siang malam, dah graduate! Seronok tu seronok, cume korang tak keluar la dari kepompong. Di antare sekolah dan rumah serte kawan-kawan yang same. Dan tambah kawan kalau dia dari sekolah yang lain.

Dan biasenye korang yang akan handle banyak majlis. Cikgu-cikgu pulak yang akan menjadi peserte dalam acare. Kalau hari guru, pelajar Tingkatan 6 ni la yang akan buat game, sediakan hadiah, sediakan alatan permainan untuk guru-guru.

Ramai yang tak nak masuk ke Tingkatan 6 ni sebab kene pakai uniform sekolah, kan? Cube jangan fikir macam tu, fikir kesenangannye, dekat dengan rumah, still bawah jagaan ibu bapa, tak berpisah dengan kawan-kawan atau cikgu kesayangan. Banyak lagi joy yang korang boleh rase dalam Tingkatan 6 ni.

Rezeki Allah dah tentukan untuk masing-masing. Yang masuk Tingkatan 6 ni, habis sekolah kalau nak sambung, terus sambung digree tau! Jangan pi apply diploma pulak, sia-sia je setahun setengah belajar. Sijil STPM tu akan diketepikan. Maksudnye korang akan buat semule. Start over! (tapi, tak tau la pulak kalau masih boleh diperbetulkan)

Konklusinye, Tingkatan 6 ni dah tak teruk sangan dah sebab kerajaan dah tukar sistem. Dah jadi sistem sem dah. Macam korang masuk IPT jugak la. Jangan risau la, mane-mane belajar pon masih ade mase depan. Itu yang korang kena pikir! Janji kene rajin la... ~Wink~

Selamat Maju Jaya!


0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...