Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Saturday, April 4, 2015

Bahayanya Expectation!

Assalamualaikum! Salam Sejahtera!

Okey, memang sepatutnye post yang ni sambungan post The Sims 4 (part 1). Tapi memandangkan adik-adik aku terpadam and diorang malas nak install balik, makenye aku tak dapat la nak share about rumah yang aku dah bine dalam The Sims 4 tu.

Mianhaeyo!

So, hari ni, pada post kali ni, aku nak cerita la pasal EXPECTATION! Memandangkan beberape hari ni macam-macam berlaku.

Kalau yang namenye manusia, memang tak terlepas dari pandangan orang lain. Banyak contoh yang kite boleh dapat. Contohnye, jom tengok dulu video ni...




So, how? Memang perangai manusia ni suke meletakkan satu garis aras mengikut ape yang dia rase melalui pandangan pertame. Orang putih kate ape? First sight? Ha,, Begitu la dia.

Beberape hari yang lalu... Okey, aku kenal seseorang ni beberape bulan yang lepas. Siape orangnye? Biarlah rahsia. Aku gelar dia si A la.

Okey, aku kenal si A ni beberape bulan yang lepas. Memang aku expect dia seorang yang good personality, alim... I meant dia seorang yang berilmu, seorang yang memang boleh buat kawan la. But, Allah itu Maha Mengetahui. Allah bukak hijab yang dia sembunyikan selame ni.

Ape dia? Pon, biarlah rahsia. Cumenye, aku sangat terkilan la dengan ape yang berlaku dan aku mengaku, aku pon salah sebab awal-awal lagi dah letakkan dia disatu aras yang tinggi dalam sebuah penilaian.

Wah! Panjangnye mukadimah!

Bukan ape, sebenarnye kite nak salahkan si dia pon tak boleh juga sebab salah kite yang menilai. Dia sendiri pon tak minta dinilai. Ape pon, aku cume boleh nasihatkan korang-korang di luar sane supaye sentiase berhati-hati dengan syaitan yang bertopengkan manusia ni.

Sebabnye kan, bile something bad happen kite sendiri yang akan tersentak. OMG! Dia macam ni rupenye. Then mase tu baru kite terase macam... Salah aku ke expect dia macam tu? Kite pon akan tertekan and stress.

Itu kalau kite expect dia baik. Kalau kite expect dia jahat, tapi rupenye dia baik. Kan dah jadi satu kes besar. Silap-silap boleh tercetusnye fitnah!



Kadang-kadang kite tak ade niat pon nak judge orang, tapi kite hanye menilai... In english we call 'First Impression'! Tapi, jangan pula first impression tu diceritekan dekat orang lain. Biarlah rahsia dahulu. Sebab, bimbang menjadi fitnah! Bukan pula sampai kite tak boleh buat sebarang expectation, cuma jangan berlebih-lebihan.

Ape pon, terpulang kepade diri kite sendiri bagaimane kite nak menilai seseorang. Berbaik sangka itu lebih baik tapi, jangan berlebihan. bersederhanalah dalam menilai! Yang penting kite jage diri masing-masing dan saling mengingati.

Renung-renungkan dan selamat beramal!


0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...