Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Sunday, September 7, 2014

Petua Menghilangkan Kelimumur Di Kepala

Assalamualaikum... Salam sejahtera...!

Lame tak sentuh blog ni... Sekejap, nak mop lantai blog ni, nak buang sawang dan debu... huhuhu~

Okey, today I wanna share dengan you all petua menghilangkan kelimumur. Ye, kelimumur memang perkare biase dan nampak macam remeh. Tetapi masalah kelimumur sehingge kini sukar untuk dihapuskan sekali gus melenyapkannye di muka bumi ini.

Tapi, hari ni, aku nak share dengan korang petuanye. Tak susah pon petuanye sebab bahan yang diperlukan tak banyak. Ade dua bahan je iaitu :-


Minyak zaitun....
(abaikan minyak zaitun aku yg dah nak habis tu.. hehehe~)

Selain minyak zaitun, minyak kelape dare pon boleh. Tak pon santan. Tapi, santan yang paling elok ialah santan basi.. Sebabnye tak tau kenape.. Tau pasal santan basi tu pon sebab Fasha Sanda yang share petua rambut dia... Tapi, memang berkesan... Insya Allah...

DAN


Serbuk kunyit.

Sebenarnye, kalau nak gune kunyit hidup pon boleh.. Ape? Kunyit hidup pon tak tau.. Meh, aku tunjukkan...


Ha.. Inilah kunyit hidup...
Okey, sambung...

Nak gunekan kunyit hidup pon tak ade masalah cume, korang rajin ke? Ade dua pilihan, nak tumbuk atau nak blend je. Kalau blend, pastikan gune blender kering ye.. Sebab seboleh-bolehnye nak elakkan penggunaan air. Tapi, aku lebih suke gune kunyit serbuk Adabi. Sebabnye...


Oppss... Blur lak gambar aku...
CAMPURAN : kunyit (70%) dan Tepung Beras (30%)

Ha... Sebab tu la aku gune jename Adabi. Tapi, kalau jename lain, aku tak sure la. Ikut korang la nak gune jename ape... Dan yang pastinye memudahkan kerje aku.. keh keh keh~

Then, dah ade kedua-dua bahan? Sile la campurkan bahan tersebut menjadi... Menjadi campuran la.. hahahahaha~


Okey... Jadi macam gambar kat atas ni...

Terserah nak buat cair atau pekat... Tapi, aku suke buat pekat-pekat. Sedap tenyeh kat atas kepale. Dah siap dibancuh, ape tunggu lagi? Sapulah dekat kulit kepale... Diulangi sapu dekat kulit kepale... Kalau sapu dekat rambut je, macam mane nak tanggal kelimumur tu? Kelimumurkan bermule dari kulit kepale yang kering...

Mase sapu ni memang akan ade rase sedikit kegatalan. So, please.... Tolong.... JANGAN GARU!!!

*sorry, gambar aku dah tenyeh kat kepale tak ade... huhu~

Okey, dah selesai sapu, cover kepale dengan shower cap. Kalau tak ade shower cap, gune plastik pon boleh. Ini untuk mengelakkan baju korang terkene kunyit. Nak gune tuala pon boleh, tapi nanti kuning la tuala korang, kan? Sebab, pakaian kalau dah terkene kunyit bukan senang nak hilangkan warne dia. Lain la kalau korang ade tipsnye..

Next, perapkan (eh, macam nak perap ayam je...) kepale anda selame 20 minit hingga 30 minit kemudian shampu atau bilas je dengan air. Kalau aku, aku suke pakai lame-lame. Sejam ke sejam setengah ade kot. Saje suke-suke...

*kalau ade tips hilangkan warne kunyit tu, sile share di ruang komen... huhu~ sekian terima kasih...

AMARAN : sewaktu menggunakan kunyit, bermain dengan kunyit atau bekerjasama dengan kunyit... sile pastikan tidak terkene baju dan sebagainye... keh keh keh~ Sebabnye? paham-paham sendiri la...

Dah ade bahan-bahannye? Dah tau buat? Ade mase dan kelapangan? Yang paling penting, ade kelimumur? Jangan tunggu lame-lame, cepat hilangkan kelimumur di kepale anda...

Ha.. satu lagi tips... Sekirenye anda memang ade kelimumur sila JANGAN gune shampu yang ade conditioner. Hal ini kerane conditioner adelah baje kepada kelimumur!!!

Sebarkan!!!
Hahahahahahahahahaha~

By the way, selamat mencuba dan semoga berjaya!!!!



0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...