Pages

Sunday, April 24, 2011

Kekalkan Kilauan Rambut Berwarna Anda...



Rambut yang baru diwarnakan sememanngnya berkilau dan cantik. Tetapi, jika tidak dijaga dengan rapi, lama-kelamaan warna rambut tu akan pudar...  

Dekat bawah ni, saya nak kongsikan beberapa tips untuk korang yang nak kekalkan kilauan rambut korang...

Memula...

-- Elakkan matahari

Sinaran UV atau Ultraviolet daripada matahari adalah penyebab utama warna rambu menjadi pudar. Kalau korang buat aktiviti di luar, korang pakailah topi ke, payaung ke. Untuk melindungi rambut dari sinar UV, lepas syampu, orang gunalah perapi tanpa bilas yang ada ramuan anti sinar UV. Selain itu, panas daripad pengering rambut pun salah satu punca rambut menjadi pudar.

-- Cermat semasa bersyempu

Air pun boleh memudarkan warna rambut dengan cepat. Selapas korang mewarnakan rambut, korang kena tunggu lebih kurang 3 hari. Baru boleh syampu rambut balik. Ini membolehkan pegmen pewarna tadi benar-benar meresap ke dalam rambut. Korang kena guna syampu dan guna perapi yang dikhaskan. Sebab syampu ni ada bahan khusus yang akan menjaga pegmen warna rambut agar warnanya tidak pudar. Air panas juga harus dielakkan.

--Elakkan proses kimia

Mengerinting dan meluruskan rambut akan mempercepatkan proses pemudaran warna. Rambut korang juga kan kelihatan kusam. Kalau nak buat juga, tunggulah kira-kira 2minggu selapas tu. Rawatan ' creambath' pada rambut membantu melambatkan proses pemudaran dan memelihara keadaan rambut.

--Elakkan klorin

Bahan kimia klorin yang ada dalam kolam renang juga boleh mengubah warna rambut yang diwarnakan menjadi kehijau-hijauan. KOrang boleh gunakan krim rambut secara merata dan tutup rambut dengan topi renang yang kalis air, supaya klorin tidak melekat pada rambut.



1 comments:

.::: Princess MOMOY :::. said...

bagus.
tapi mesti kena syampoo selang sehari kalau tak rambut berminyak dan leper
lagi pun x selesa laa kalau tak syampoo selang sehari
sebab faktor debu rasa macam kootr jer nak tggu sampai 3 hari

Korang pernah main game ni?"
Katak Puru boleh dimakan???"

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...