Pages

Wednesday, November 16, 2016

Fenomena Supermoon


Assalamualaikum! Salam sejahtera!

Ha... Malam hari tu dapat ambil gambar supermoon tak? Tak dapat??? Nah aku paparkan...





Dan seharusnya bukan aku yang ambil gambar-gambar ni... Aku pun tak berkesempatan nak tengok sendiri supermoon tahun ni... 😭😭😭

So, credit to the owner of the photo... 😘😘😘

Apa itu fenomena supermoon? 
"Supermoon atau lebih dikenali dengan nama saitifiknya iaitu Lunar Perigee adalah satu fenomena bulan penuh yang kelihatan lebih besar dan terang. Bulan akan dilihat 14% lebih besar dan 30% lebih cerah daripada hari biasa. Istilah supermoon pertama kali dikemukankan oleh ahli astronomi, Richard Nolle pada tahun 1979. Fenomena ini hanya berlaku sekali dalam setahun. Hal ini sangat dinantikan oleh para penggemar astronomi
Fenomena ini berlaku kerana kedudukan bulan pada paksinya yang berbentuk bujur. Jarak yang dekat dengan Bumi dipanggil perigee dan jarak yang jauh dengan bumi dipanggil apogee. Apabila bulan berada pada kedudukan perigee, bulan akan berada lebih dekat dengan bumi dan kesannya bulan akan nampak lebih besar dan lebih bercahaya. 


Sekian saja fakta mengenai supermoon. Ada yang kata kalau timbang berat waktu supermoon ni, berat korang akan menurun. Sebab hasil dari tarikan graviti bulan. Dan ada juga yang mengandaikan bahawa fenomena air pasang akan berlaku... Wallahu a'lam... Kita serahkan semuanya pada Dia yang Maha Berkuasa!

Done for today. Malah la nak tulis panjang-panjang...





1 comments:

Unni Anje said...

Ya Allah cntinya gambar

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...