Pages

Thursday, August 4, 2016

Masihkah Ada Harapan? (part 8)



Sebelum aku dan keluarga aku ke rumah si dia, kami singgah di rumah rakan sekerja along dahulu. Lauk yang dihidangkan mee goreng, nasi impit dan kuah kacang, kuih raya dan air sirap serta teh panas. Sedap kuah kacang dia. Mama dengan along makan mee goreng. Lepas borak-borak kami meminta izin untuk bernasur.

Dalam kereta aku masih bertenang. Gelak. Ketawa. Macam tak ada apa-apa. Semuanya lancar. Jantung aku pun berdetak normal. Tapi, setibanya di halaman rumah si dia, jantung aku mula laju, tangan mula sejuk. Selera makan mati.

Masa aku sampai, Umi dengan ayah si dia keluar. Hantar makanan dekat adik tiri dia di asrama. Maklumla, asrama dekat dengan rumah. Kawan-kawan aku yang lain semua dah sampai. Aku je yang terlewat sikit.

Aku terus menyambil tempat di depan tv. Menu yang dihidangkan ialah rendang ayam dan lemang. Nampak sedap, tapi aku tak lalu nak makan walaupun perut masih kosong. Yang lain sebuk makan, aku mengadap tv. Sikit pun makanan aku tak jamah. Aku minum air je.

Hurm... Aku cuba untuk happy. Aku ketawa, selfie, borak... Terase fake sangat. Dia sebuk melayan kawan-kawan aku yang lain. Tak sapa aku pun. Sekadar ajak-ajak ayam je.

"Mia, makanlah." Itu je yang terlafaz.

Air mata, mohon jangan meleh sekarang!


Alhamdulillah air mata mampu ditahan. Sampai rumah, kamar mandi yang aku tuju dulu. Menyorokkan tangisan. Menghamburkan sedikit kesedihan. Agak beberapa minit, aku pun kerluar. Menuju ke kamar tidur. Handphone aku capai. screen lock aku buka. Aplikasi whatsapp aku buka dan cari nama si dia.

Aku : Assalamualaikum. Terima kasih sebab jemput.

Sekadar berbasa basi aku menghantar pesanan kepadanya. Tak nak nampak macam bidap sangat. Hahaha

ting! ting!

Si dia : Waalaikumussalam.
            Sama-sama.

ting!

Si dia : Kenape tak makan tadi?
            Kecik hati.
            Tapi tak apelah

Huh? Dia perasan ke aku tak makan?

Aku : Tak ade selere

Si dia : Kenape? 

Aku : Jangan la kecik hati. Sorry.
          Serba salah pulak

Si dia : Tak pelah
            Tak de hal.

Aku : Cakap kat umi dengan ayah... tq sebab masakkan...

Si dia : Insya Allah.
            Terima kasih datang tadi.

Aku : Balik nanti jaga diri elok-elok.

Si dia : Insya Allah.
            Awak tuuu jaga diri
            smilely

Aku : insya Allah. Sentiasa jaga diri
         Awak pun. Be save there. Fihifzillah.

Si dia : Ya
            Sorry.
            For everything

Aku : For what?
          I'm the one that should say sorry to you...

Si dia : Taklah
             Not sure why u don't eat
             So I'm sorry
            If I was the cause of it

Aku : Tape, bukan salah awak pun.
          I don't know either..
          I just...
          Abaikan je la... doesn't important any more

Si dia : Knp?
            Sbb tu tak makan?

Aku : Awak...

Si dia : Ade lebih baik. Trus me...

      

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...