Pages

Sunday, July 31, 2016

Masihkah Ada Harapan? (part 4)



Selesai urusan diluar. Sebenarnya nak beli barang dapur je. Tapi sengaja mencari alasan untuk tidak berlama di rumah dia. Sekarang dah tak sama macam dulu. Dulu, kalau aku bertandang ke rumah dia pun tak adalah segan sangat. Tapi sekarang ni... Rasa macam tak layak nak jejakkan kaki ke sana. He's not mine anymore...


Mata aku tak lepas dari memandang kotak hadiah berwarna biru tu. Biru, warna kegemaran aku. Isi dalamnya? Coklat Cadburry dengan... Vochelle? Mana dia tau aku suka coklat ni? Yang dia tahu aku suka cadburry je... Mungkin tak semua ni kebetulan je? Atau memang sengaja dia bagi semua ni? Ish... Bertambah-tambah soalan kat otak ni! Yang sedia ada pun tak terjawab.

Semalam sebelum balik dari rumah dia, dia serahkan sekotak hadiah berwarna biru depan mak tiri dia.

"Acik tak tau ape isi dalam dia..." Sengih mak cik ni lain macam aku tengok. Macam ada maksud tersirat. Tapi, apa?

Sampai rumah, aku check isi dalam dia. Selain coklat ada duit RM 20.00 dalam sampul raya. Lebih RM 5.00. Bila aku tanya melalui whatsapp, dia kata sebagai tanda terima kasih. Kira macam duit raya la... Tapi... Tiada sebarang nota ditinggalkan seperti yang aku harapkan. Sedih seh!

Jenuh jugak aku korek kotak hadiah tu. Hahahaha. Kalau dia tengok ni, buat malu je. Perangai macam kanak-kanak!


"Kawan along nak datang malam esok. Boleh ke?"

"Kawan kau nak datang? Boleh la buat sekali harung dengan kawan-kawan aku. Aku masak!" Aku menawarkan diri untuk memasak. Baik aku masak daripada kena basuh pinggan dengan kemas dapur plus kemas rumah lepas settel jamuan. 

Menu pilihan setelah sebulat suara ialah Mee Hailam. Petang tu aku dengan along keluar cari bahan masak. Sambil-sambil tu aku jemput kawan-kawan dengan si dia.

Aku : Assalamualaikum.
         Malam esok jemput la datang.
         Ada buat makan-makan sikit.
         Ajak umi, ayah dengan adek... Ajak la siape yang ade.

Si dia : Waalaikumussalam.
           
Senyap...

Senyap lagi...


0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...