Pages

Tuesday, August 4, 2015

Apa Itu Philophobia?


Assalamualaikum! Salam Sejahtera!

Apa itu PHILOPHOBIA? Ye, memalam bute ni aku dapat idea nak tulis pasal philophobia la pulak! Nak tau ape itu philophobia? Keep reading!!

PHILO bermaksud cinte manakala PHOBIA bermaksud takut. So, philophobia bermaksud takut cinta! Ha.. Bukan semue orang suke dengan cinte ni. Ade je yang takut cinte.

Philophobia ni terjadi apebile seseorang itu pernah mengalami atau mendengar tentang incident yang menyakitkan dalam sesebuah hubungan percintaan. Mereke menjadi takut untuk bercinta, berkawan atau pun bersosial dengan orang sekeliling mereke. Mungkin jugak pengidap philophobia ni mempunyai phobia lain seperti anablephobia (takut tengok atas) atau arrhenphobia (takut lelaki) yang membuatkan mereke mengidap philophobia.

Untuk pemahaman lebih lanjut, korang boleh tengok video yang Jinny Boy TV lakonkan. Philophobia antare anablephobia dengan  misophobia-takut terkontaminasi kotoran atau kuman dan beberape jenis phobia yang aku tak perasan yang menunjukkan Lana ni seorang *perfectionist

Update : Setelah aku dengar berulang kali, si Lana ni ade ataxophobia-takut ketidakteraturan dan atelophobia-takut kan ketidaksempurnaan


Ini salah satu contoh philophobia yang disebabkan oleh phobia yang lain. Dan menyebabkan mereke susah untuk bercinte dan bersosial dengan orang lain. Nak beli barang dekat kedai pun susah sebab takut tengok atas. Yang sorang lagi, kalau tak ade hand sanitizer tak sah. 

Philophobia ni ade yang boleh dirawat dan ade yang susah nak dirawat. Tapi, sebelum tu, jom kenal pasti tanda-tanda pengidap philophobia ni dulu.

  • Takut untuk memikirkan semua hal tentang cinta
  • Menjauhkan diri dari segala macam potensi cinta
  • Bila berhampiran dengan potensi cinta, penderita akan mengalami gejala-gejala phobia yang biasa seperti panik, resah, gugup, takut, melarikan diri, benci, berpeluh, pening, dan sebagainya
  • Ada keadaan tertentu penderita akan merasakan dirinya akan mati jika jatuh cinta.
  • Penderita akan mengelakkan diri dari segala macam yang difikirkan berkaitan dengan cinta.


    Care mengatasi masalah philophobia ini adalah...

    1) Relax dan Tenang.                                                                                                                     


    Seorang Philophobic akan merasakan kegelisahan yang berlebihan (anxciety disorder) apabila ia merasakan cinta atau jatuh cinta. Jadi, anda harus bertenang.


    2) Hindari stres


    Salah satu pemicu kegelisahan berlebihan adalah stres. Hindari kejadian-kejadian yang memaksa anda untuk berpikir terus menerus. Tempatkan diri anda pada kegiatan yang anda suka untuk mengalihkan perhatian Anda, seperti hobi atau hal-hal lain yang menenangkan.

    3) Hindari kafein dan rokok

    Kafein yang terdapat dalam kandungan minuman teh, kopi, soda akan menyebabkan jantung manusia berdetak lebih kencang dari biasanya. Rokok juga menyebabkan kondisi jantung anda akan berdetak lebih cepat.

    4) Menjalani rawatan

    Rawatan yang bertepatan serte pengambilan ubat yang dishorkan oleh pakar amat membantu anda dalam proses penyembuhan.

    5) Bercerita kepada orang yang dipercayai

    Bercerita tetang masalah yang dihadapi kepada orang yang anda percayai atau libatkan diri anda dalam program yang khusu untuk pengidap phobia.

    6) Berdoa

    Last but not least... Berdoa kepada Allah agar dikurniakan kesembuhan dari segala penyakit yang diidapi.

    Begitu la serbe sedikit maklumat tentang philophobia ni. Ha.. Sebenarnye, philophobia adalah salah satu dari beratus jenis phobia yang lain. Korang boleh la bace dekat Dunia Unik. Aku pun tak tau ade berape ratus jenis phobia dekat situ, tapi, dia dah senaraikan from A tu Z jenis-jenis phobia yang dihidapi oleh ramai manusia.

    Ade macam-macam jenis. Dan ade jenis phobia yang tak masuk dek akal tau tak? Contohnye, ablutophobia iaitu takut mandi. Bibliophobia pulak takut buku. Ha... Yang ni best... Caligynephobia atau takut pade wanita cantik!

    Ade banyak lagi jenis phobia yang kalau korang bace memang korang rase macam kelakar. Tapi, itu la hakikat yang kite kene terime. Setiap insan tu ade kekurangan dan ade kelebihan.

    * Sebenarnye ade banyak jenis phobia untuk si perfectionist ni...

    Well... Semoge maklumat yang aku kongsikan malam ni bergune untuk korang. Mungkin kalau tak hari ni esok, luse... Siape tau kan? Atau, korang nak share jenis phobia yang korang hidap? Mohon tulis dekat ruangan komen ye... Macam ailurophobia iaitu... Takut kucing!




    Annyeong Chingu!!!


    6 comments:

    ucing said...

    hi saya kucing.

    Syazana Khairol said...

    thank you for sharing ;)

    Amani◕‿◕ said...

    Laa.. Tu ke maksud Philophobie.. baru tahu,.. *angguk kepala*
    Btw, Jemput la komen di entry post kite jugak *heret tangan dengan muka tak malu*

    tenku butang said...

    Haii.. Cakk.. Done Follow sini no. 71
    Salam kenalan.. Sudilah kiranya follow me back,
    boleh kita saling kunjung mengunjung pasni..

    Official Blog :
    http://tengkubutang.blogspot.com/

    Catlover Blog :
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    tenku butang said...

    fobia tu tau.. yang philo tu taktau.. o.. fobia cinta rupanya.. heee.. betui.. memang ada pun org yg fobia cinta.. takut diti[u sekali lagi ..

    Alyani Matshah said...

    nice sharing... maybe sy masuk dlm golongan philophobia ne.,, haha

    Post a Comment

    Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...