Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Monday, August 17, 2015

Apa Itu Migrain?


Assalamualaikum! Salam Sejahtera!!


Ye, ape itu migrain? Nampaknye aku kene tukar tajuk blog kot. Dari Princess Comey kepade Apa Itu? kot... Sebab dah 4 post yang bertajuk Apa Itu...

Well, abaikan bende tu...

Cerite asalnye adalah semalam, aku berjimba dekat Batu Gajah sebab ade event. Then, balik tu aku yang drive sebab sian kat bapak aku dah penat. Malam tu, aku sakit kepale. Tapi, aku buat tak tau je. Sebab aku rase mungkin sebab aku drive lame sangat tu yang sakit kepale. So, aku pon tidur. Tapi, bile bangun pagi, kepale aku sakitnye menjadi-jadi.

Long short story, aku pi komfermkan dengan sorang member ni. Dia ni memang ade migrain. And, symptoms migrain dia same dengan symptoms aku sakit kepale. 

Symptomsnye :

1) Sakit kepale sebelah kanan. 

Ade je yang kene sebelah kiri. Tapi, normally kene sebelah kanan. Yang penting sebelah kepale je yang sakit. Sakit tau, bukan pening.

2) Menggigil.

Ni biase, sebab kepale terlalu sakit so badan akan menggigil macam nak demam

3) Rase mual.

Korang akan rase nak muntah. Ha.. Bukan loyar je pregnent ye, migrain pon loyar tekak jugak!

4) Rase nak menangis!

Sebab sakit sangat, memang ade rase nak menangis. Ade yang sampai guling-guling sebab sakit sangat.

Ape yang aku buat? First thing first, makan ubat la. Member aku tu dia sarankan aku ambil Uphamol 650 sebab ubat migrain yang sebenar mengandungi dos yang tinggi.


Tapi, aku jenis yang tak makan panadol, uphamol or any kind of painkiller. So, ape solusi yang aku ambil? Aku telan sebiji Vita-lea Shaklee.


Lepas telan sebiji vita-lea ni, aku tidur and have a good rest. Pastikan care baring korang selese, kosongkan fikiran dan layan rase mengantuk. Korang akan dapat rehat yang cukup.

Aku tak jamin mase sakit kepale ni korang boleh makan. Tapi, kalau boleh makan silekan makan. Jangan biar perut tu kosong. Aku? Aku dah settel tidur, kepale dah kurang sakit baru aku makan. Aku takut aku muntah kalau makan mase sakit kepale.

Mase tengah sakit kepale, mohon elakkan diri dari cahaye direct ke mate dan bunyi bising atau bingit. Sebab dua perkare ni boleh manambahkan sakitnye kepale korang. Cari ruang yang sunyi and gelap untuk rehat.

Aku, alhamdulillah lepas 5 jam sakit kepale aku beransur kurang dan dah okey. Cume masih memerlukan rehat yang cukup supaye migrain tak datang menjengah lagi.

Kajian menunjukkan bahawa :

1) Perempuan lebih cenderung mengalami migrain berbanding lelaki

2) Migrain biasenye menyerang 1 hingga 4 kali sebulan. Bergantung kepade seseorang individu. Lain orang, lain care pengulangan migrain ni.

3) Migrain biasenye menyerang dari 4jam hingge 72jam tanpa ubat.

Untuk pengetahuna korang, migrain jugak terbahagi kepade 2 :

1) Migrain Biasa

Kebanyakan penderite migrain berade dalam dalam jenis ini. Tanda migrain biase ialah sakit kepala di salah satu sisi kepale. Migrain ini juga disertai dengan mual atau muntah, sensitif terhadap cahaye, suare, dan bau. Sakit kepala akan sembuh dalam 4 sampai 72 jam, sekalipun tidak diubati.

2) Migrain Klasik

Migrain kalsik ialah migrain dengan aura. Migrain klasik biasanye didahului oleh suatu gejale yang dinamakan aura, yang terjadi dalam 30 minit sebelum timbul migrain. Migrain klasik merupakan 30% dari semua migrain.

korang akan rase macam yang korang tengok dalam gambar ni...


Ape yang menyebabkan migrain ni? Hingge saat ini, penyebab utame migrain masih belum diketahui dengan pasti. Para peneliti beranggapan bahwa migrain disebabkan oleh reaksi abnormal pade sel-sel saraf tertentu terhadap hal-hal/perkare yang menjadi punce migrain. 

Gangguan tersebut lebih sering bersifat genetik atau bawaan dari lahir. Seseorang yang mengidap migrain akan mewariskan resiko migrain pade keturunannye. Oleh karane itu, banyak ahli menyimpulkan bahwa migrain disebabkan oleh dua faktor utama, iaitu genetik dan lingkungan.

Sekian sajelah kirenye maklumat tentang migrain. Korang ade pengalaman berkenaan migrain, boleh je kalau nak kongsikan diruangan komen. Mane tau, akan datang aku atau pembace lain boleh cube dan belajar dari pengalaman korang.

So, bye!

5 comments:

anamizu said...

nice sharing. Alhamdulillah kesihatan masih baik2 saja :)

CD said...

nice sharing.. kawan saya kalau dh amik ubat migrain, satu benda pun xjalan..

dariilhamkehati said...

CP dapat simptom migrain nih tahun lepas, time tu CP praktikal, agaknya terlalu stress layan anak murid yang macam2 ragam tu kot, sekarang ni takde pun kena lagi, btw thank for the tips :D

Dalila Samsudin said...

thanks for sharing tho but usually bila kita migrain kita tidur instead of makan ubat xD

Unknown said...

Assalam , pernah tak ponteng kuliah atau kerja hanya disebabkan oleh masalah migrain ?Setiap kali kena migrain je mesti kena ambil MC .Ish3.Apa kata anda cubaCara Untuk Menghilangkan Masalah Migrain Anda Supaya Tak Perlu Ponteng Kuliah Lagi
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...