Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Friday, July 31, 2015

Apa Itu Abuden???


Assalamualaikum! Salam sejahtera!

Pagi ni aku terase macam nak buat post pasal ABUDEN la pulak. Basically, pada hasil pembacaan aku, ramai yang tak tau ape maksud abuden ni. Abuden ni selalu digunekan oleh kaum Cina yang bermaksud, "So what?" atau "then, what?" atau bahase melayunye "dah tu, buat ape lagi?" Abuden ni singkatan "ah, but then?"

Bagi orang yang sekelilingnye ramai chinese mungkin biase dengar perkataan abuden ni. Abuden selalunye ditujukan kepade orang yang tanye soalan yang dah ade jawapan...

CONTOH 1

*situasi : si A tengah tunggu bas di bas stop

B : hai A... Tengah tunggu bas ke?

A : tak la... I tengah tunggu kapal terbang ni...


CONTOH 2

*situasi : Lina tengah makan nasik lemak

Sara : Lina, hang makan nasik lemak ka??  

Lina : No la... I'm counting my rice... 1, 2, 3, 4, 5, 6,7...


Rasenye perkare ni dah biase dalam kehidupan kite kan? Lalu depan rumah Mak Jemah, nampak dia tengah siram pokok, then you ask her "Mak Jemah siram pokok ke?" Pastu Mak Jemah tu macam krikk krikk... 

Fenomena ni rasenye dah biase dah. Kenape jadi macam ni? Same ade sebab nak memulekan perbualan atau pon sebab......... Aku pon tak tau.. Let me know at the comment below...

Sebelum tu, meh tengok video kat awah ni...





Macam tu la care penggunaan perkataan ABUDEN! So, lepas ni kalau ade kawan yang tanye soalan yang states the obvious, boleh la korang gune perkataan ABUDEN ni...


Bagi aku, fenomena ni normal la. Aku pon buat jugak kadang-kadang. Ha! Aku ade face fenomena ni hari tu. Mase raye baru-baru ni.

Aku tengah sebok nak masak sebab member-member aku nak datang bertandang. Tetibe ade orang call phone rumah. Adek aku pon jawabkan sebab aku memang busy giler... Long short story, pemanggil tu member aku, nak cakap dengan aku.

SN : hello, Mia..

aku : ha... awat???

SN : ko kat mane dah?

Mase ni, aku tengok balik phone rumah... Then aku cakap "aku kat angkaselepas kot... tengah terapung-rapung ni.." Ha.. Punye kuat dia gelak dengar jawapan aku. Pastu kene bebel la dengan aku. "dah ko tepon nombor rumah kot. ko agak aku kat mane??" Ha... Terburai gelak aku...

Sebenarnye bende ni, kalau berkalu kadang-kadang, kelakar jugak. Tapi, kalau dah selalu... Seriously, annoying kot.

Okey la.. Cukup dulu post kali ni sampai di sini. Ade yang nak kongsi fenomena ni? Boleh tulis kat ruang komen kat bawah..

"Weh, korang tengah bace blog aku eh?"

ABUDEN!!!

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...