Welcome Scraps, Graphics and Comments

Pages

Thursday, April 16, 2015

Awas! Malang tak berbau!


Assalamualaikum! Salam Sejahtera!

Kejap erk... Aku tengah tunggu idea datang. Dia cakap nak datang jumpe aku. Nak minta maaf sebab hari tu mase aku seru dia, dia tak dapat hadirkan diri. Kate si idea tu, dia pergi kenduri anak sedare dia, si inspirasi.



Ha... Baru aku teringat! (Idea dah datang) Ade la beberape hari yang lalu. Ade manusia ni call nombor phone aku. 

Tibe-tibe phone aku berbunyi. (Apink : No no no ringtone). Aku pon tengok la siape yang call. Maka, tertere la nombor yang tak aku kenali. Nombor tu macam nombor pejabat. 033*******. Aku tak ingat la ape nombor dia. Dah lupe. Nombor tu ade lebih kurang lapan digit.

Lepas aku jawab maka terhasil la perbualan ni...

Operator : Hello, ni Cik ****** ke?

Aku : Ye, saye. Ade ape ye?

Operator : Boleh saye tahu, Cik ****** ni kerje atau masih belajar?

Aku : Belajar. (bohong sunat tak pe kan? untuk keselamatan diri. lagi pon aku memang masih belajar ape, belajar tentang kehidupan!)

Operator : Oo.. Saye dari bank CIMB.... Bla bla bla bla...

Dia pon start merepek. Dia cerite pasal hurm... Macam mane nak cakap ye? Kononnye bank CIMB ade buat satu program. Kire macam kursus la. Bayaran RM 60 something. Dia kate kalau aku join kursus tu aku diberi perlindungan.

Contoh kalau aku kene rompak, nanti dia bayar balik. Ala... Lebih kurang macam insurans la. Tapi, dia kate pembayaran akan dibuat serte merte. Maksudnye kite tak perlu susah payah nak pi claim insurans. Banyak prosesnye.

Dia nak cakap yang perkhidmatan dia on the spot la. Hari tu kene rompak, hari tu jugak dapat pampasan. Yang aku ni dengar... Tapi, mate aku ngadap facebook. Aku biar je dia membebel.

Sampai satu tahap, mungkin dia rimas dengan aku yang cume ha, ye, ha ah, hurm... ye, hurm, ha... aku ulang-ulang itu je. So, dia pon mempercepatkan tindakan la kot.

Operator: Kalau Cik ****** nak join program ni, Cik ****** nak gune alamat mane ye? Alamat tempat belajar atau alamat rumah? Sebab kite perlukan alamat untuk surat menyurat la. 

Aku : Alamat rumah.

Operator : Okay kalau macam tu. Boleh Cik ****** sahkan alamat cik?

Then, kakak aku bagi isyarat suruh aku letak. Aku pon letak la. Memang aku dah jangke yang dia akan minta butir peribadi, tapi still nak dengar jugak mane tau kalau-kalau panggilan sambung belajar ke...

Aku pon cerite la dekat bapak aku. Dia dah ade pengalaman berkerje dekat bank selame hampir 40 tahun! Dia cakap, pihak bank tak akan minta butir peribadi penggune melalui panggilan telefon. Melainkan pihak bank call dan suruh kite buat pengesahan di bank jugak. 

Ha... Lepas tu dia call balik, aku pon tak jawab. Mujur dia tak de call banyak-banyak kali. Kalau dia buat, aku report polis je.

Ha ah kan... Kenape hari tu aku tak buat report polis huh? Entah la. Ape-ape pon syukur sebab aku tak kene ape-ape.

So, kepade pembace sekalian. Tolong la berhati-hati. Jangan serahkan segale butir peribadi korang dengan mudah dekat siape pon. Diorang ni kalau nak buat jahat tu ade je taktik kotor diorang.

Renung-renungkan dan selamat beramal!!!




0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Link Anda Di Sini!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...